Hogyan zajlik a javítás egy jó Apple szervizben?

Mindazoknak szól ez a cikkünk, akik olyan szerencsések, hogy még nem jártak Apple szervizben, mert nem volt rá szükségünk. Ugyanakkor szeretnék tudni, hogy mit és hogyan tegyenek, amikor el kell látogatniuk egybe.

Előkészületek

Mielőtt szervizbe kerül egy készülék, érdemes néhány dologra sort keríteni, előkészülni – feltéve, hogy az eszköz bekapcsolható. Bekapcsolható készülék esetén nem árt egy biztonsági mentés készítése. Ezt egyaránt lehet iCloud és számítógép segítségével. Azért van rá szükség, mert előfordulhat olyan helyzet, hogy a készüléken található adatok törlődnek. Amennyiben a felhasználónak van biztonsági mentések, ezek az adatok könnyedén visszaállíthatók, nem járhat adatvesztéssel a javítás.

Szükség lesz a készülék Apple ID-járe akár márkaszervizt, akár egy megbízható Apple szervizt szándékozik választani. Ennek eldöntésében nagy szerepet játszik, hogy a meghibásodott eszközre még érvényes a vásárláskor kapott 12 hónapos jótállás, vagy sem. Amennyiben érvényes és a készülék nem tört össze, vagy nem ázott be, akkor mindenképpen a márkaszervizbe érdemes vinni, hiszen garanciális probléma esetén a javítás díjtalan lesz. Amennyiben azonban a jótállás már lejárt, az eszköz fizikailag sérült, vagy beázott, akkor a tulajdonos belátása, pénztárcája, szimpátiája és megközelíthetőség alapján választhatja ki a számára megfelelő javító helyet.

Bármelyik szerviz mellett is dönt, érdemes előre megtudni, hogy szükséges-e előzetes bejelentkezés és időpontot kell kérni, vagy a javítások az ügyfelek beérkezési sorrendjében történnek. Az is érdekes lehet, hogy az adott Apple szerviz szervizfutár szolgáltatást üzemeltet-e. Utóbbi esetben nem feltétlenül szükséges a személyes megjelenés.

Olyan hibával, amit az eszköz hol produkál, hol nem, szerviz felkeresése előtt meg lehet próbálni egy újraindítást is, mert szoftveres bugok néha előfordulhatnak, és a felhasználók igen ritkán indítják újra az eszközeiket.

Szervizben

A márkaszervizben szükség lesz a készülék számlájára (vásárlási bizonylatára), esetleg valami személyazonosító iratra. Megbízható Apple szervizek esetén számlára már nem lesz szükség, de az adatokat, és az Apple ID-t itt is kérni fogják.

A dobozra, a kábelre és a töltőfejre a szerviznek a javításhoz nem lesz szüksége. Ugyanakkor azért jó, ha az ügyfél elviszi magával a kábelt és a töltőfejet, amikor leadja a készüléket, mert az esetleges töltéssel kapcsolatos hibáknál a szervizesek könnyebben ki tudják szűrni a hiba forrását. (Előfordul, hogy nem a készülék, hanem pl. a kábel hibásodott meg.)

Miután a szervizes munkatársak szervizlapot állítanak ki, bevizsgálják a készüléket, majd javítási ajánlatot tesznek. A bevizsgálás díja szervizenként eltérő lehet. Van, ahol kérnek bevizsgálási díjat és van, ahol a bevizsgálás díjtalan.

Amennyiben a vásárló elfogadja a megajánlott javítási díjat, akkor a szervizes munkatárs jelzi, hogy várhatóan mikor készül el az eszköz. Ez több dologtól is függhet. Bár a látványszervizekben általában az eszközöket érkezési sorrendben javítják, maga a javítási idő a meghibásodás jellegétől is függ, és az is szempont, hogy a javításhoz szükséges alkatrész épp rendelkezésre áll-e.

A megbízható Apple szervizekben az olyan rutinműveletkehez, mint az akkumulátorcsere és a kijelzőcsere iPhone készülékekhez általában minden alkatrész akad raktáron. Az iPadeknél és a MacBook kijelzőknél ez már nem annyira kiszámítható.

Miután a szervizes munkatárs tisztázta a részleteket az ügyféllel, ő annak függvényében, hogy a javítás mennyi időt vesz majd igénybe, a helyszínen megvárja, vagy a szervizben hagyja a meghibásodott eszközt. Utóbbi esetben a szerviz kiad neki egy kitöltött szervizlapot, amivel jelentkezhet a készükért, amikor az elkészül.

A javítás árát, amikor a vásárló átveszi a jól működő készülékét, utólag szokta rendezni a szerviz fizetési módjai függvényében.

A szervizek a beépített alkatrészre és a magára a javításra is vállalnak garanciát, így ha utólag, a jótállási időn belül a készüléknél újra a korábbival megegyező hiba tapasztalható, a vásárló újra felkeresheti a szervizt vele, de ezúttal – hogyha valóban ugyanaz a hiba vagy alkatrész hibásodott meg, amit a szerviz korábban javított – díjmentes javítást kérhet. (Utóbbi alól kivétel a törés (pl. kicserélt kijelző újbóli törése, üveghátlap cseréje stb.) A vásárlónak felróható meghibásodásokért egyik szerviz sem vállal jótállást.)