Mennyire vannak biztonságban az adatok egy Apple szervizben?

Kényes téma az Apple szervizekbe érkező eszközök adatbiztonságát firtatni. Nemrégiben lezajlott egy per, melynek alapját egy amerikai egyesült államokbeli hivatalos Apple partnerszerviz botránya adta. Történt ugyanis, hogy az adott szervizbe leadott készülékről intim fotók kerültek ki, majd fel a közösségi médiába. Vagyis a szerviz csúnyán visszaélt a rábízott eszközön talált adatokkal. Hogyan lehetséges ez?

A kérdés tehát valós, és komoly. Manapság, amikor az adatvédelmet igen komolyan veszik, és még egy személynév és egy e-mail cím elkéréséhez is beleegyezést kell kérni, mennyire bízhatunk meg a szervizekben.

Az ugyanis egyértelmű, hogy legyen szó egy iPhone, egy iPad, vagy egy MacBook javításáról, ezek az eszközök egyben adattárolók is. Vagyis nem kizárt, hogy igen érzékeny adatok is lehetnek rajtuk.

Adatbiztonság maximumon, amikor nincs adat

Az adatok minden esetben akkor vannak a legnagyobb biztonságban, ha kezelőjük, vagy a megtekintésükre jogosult személy fér csak hozzájuk. Vagyis a legnagyobb biztonságot mindig az jelenti, ha az Apple eszközökön nincs kényes adat. Ugyanakkor egy eszköz meghibásodása esetén nincs mindig mód ezekről az adatokról előzetesen gondoskodni, és törölni őket a szervizbe küldött készülékről.

Ugyanakkor vannak olyan javítások, amikhez az Apple szervizeknek egyszerűen szüksége van a rendszerszoftverhez való hozzáférésre, vagyis el kell kérniük a biztonsági jelszót az ügyféltől.

Itt kerülnek valamelyest helyzeti előnybe a látványszervizek, hiszen a kisebb, rutinfeladatnak nevezhető javításokat, mint az akkumulátorcsere, vagy a kijelzőcsere bizonyos eszközöknél, mint pl. az iPhone akár az ügyfél előtt is elvégzik. Itt az ügyfél akár ott állhat, és figyelemmel kísérheti a javítási műveletet, és akár ő maga gépelheti be a szervizes kérésére a biztonsági azonosítót. Viszont ez a hosszabb és időigényes javítási műveleteknél már nem megoldható.

Adatbiztonság a megbízható Apple szerviznél

Itt tehát megint jöhetne egy hivatalos vagy szerződött Apple szervizek, és a garancián túli Apple szerviz közötti különbség. Hiszen elvileg az Apple partnerszervizeknek többek között ebben is meg kell felelniük az Apple adatvédelmi szabályainak. Vagyis az eszközökön tárolt adatok biztonságáért is felelniük kell, harmadik félnek ki nem adhatják. Mégis, ahogy a fenti példából is kiderül, noha az Apple viseli a következményeket, és akár kártérítést fizet adott szerviz helyett, a kikerült adat miatt, ettől még az adat kijutott.

Vagyis önmagában az, hogy egy szerviz Apple partner vagy sem, még nem nyújt garanciát az adatvédelem tisztaságára sem. Ezért írtuk a megbízható jelzőt az Apple szerviz elé. Ez a jó, és megbízható, nagy múltra visszatekintő szervizeknél nem csak adatvédelmi, de presztízskérdés is.

A jó és megbízható szervizekben tökéletesen tisztában vannak azzal, hogy az ügyfél nem azért ad hozzáférést az eszközeihez, hogy a szervizeseknek legyen min csámcsogni, vagy legyen mivel visszaélni, hanem a készülék szükséges javításához. Vagyis egy ilyen szerviz munkatársai ezt nem is teszik, jól tudják, hogy nem tehetik, arra koncentrálnak, ami a feladatuk, vagyis hogy a javítás minél előbb elkészüljön.

Az ügyfél felelőssége az adatvédelmi kérdésekben

Ugyanakkor az ördög nem alszik, ez is látható és tanulható a fent említett példából. Ezért ajánljuk azoknak, akik nem hirtelen meghibásodás miatt, hanem tervezetten Apple szervizbe készülnek, hogy körültekintően járjanak el a féltett adatokkal.

Amellett, hogy a szerviz kiválasztásánál is vegyék szempontként figyelembe, a megbízhatóságot, ne hívják ki maguk ellene a sorsot. Mikor otthon biztonsági mentést készítenek a készülékről az iCloudba, vagy számítógépre, akkor távolítsák el azokat az adatokat, amelyek esetleges visszaélésre adnak alkalmat. Különösen felhívjuk a figyelmet az intim fotókra és videókra. Nem kizárt, hogy a javítás során a szervizben pl. kamerát kell tesztelni, amihez szükség van a készített képek megtekintésére, és így a Fotók app megnyitására is. Tehát az olyan tartalmú képeket, videókat, amelyeket nem szeretnének, ha más is hozzáférne jobb eltávolítani az eszközről.

Mivel az Apple készülékek javításánál a felhasználón kívül mások (szervizes kolléga) is hozzáférhet az eszköz tartalmához, még akkor is, ha a szervizben nagyon szigorú szabályokat követnek az adatvédelemmel kapcsolatban, és fel sem merülne bármiféle visszaélés, jobb az elővigyázatosság. Gondoljon erre, amikor szervizbe viszi eszközét!