Őszintén arról, hogy mennyire megbízhatók a nem hivatalos Apple szervizek

Apple márkaszerviz vs. nem hivatalos Apple szervizek.

Új elektronikai eszközök vásárlásánál igazán jól jön a gyártó (és törvény által biztosított) jótállás. Ám vannak olyan gyártók, köztük az Apple is, amelyek a termékeik borsos árai ellenére is, csak a törvény által meghatározott minimális időt adják csak eszközeikre, és hacsak valaki nem vásárol garancia kiterjesztést (Apple Care), akkor ez igen hamar letelik egy-egy készülék élettartamához képest.

Ugyanakkor az eszközökben vannak bizonyos alkatrészek, amelyek a természetes elöregedés következtében veszítenek kezdeti állapotukból, és ez a készülék működésére is negatívan hat. A legfontosabb példa erre az újratölthető lítiumion-akkumulátor, aminek bizonyos számú töltési ciklus után (pl. régebbi iPhone készülékek esetében 500, újabbak esetén 1 000 töltési ciklus) már kimutathatóan csökken az kapacitása, és pár éven belül cserére szorul.

Amikor tehát jótállási idő alatt jelentkezik gond („garanciális probléma”) egy-egy készülékkel, akkor szinte egyértelmű, hogy a hivatalos márkaszerviz lehet a vásárló segítségre. Ugyanakkor, hogyha a hiba jótállási időn túl adódik, vagy még garanciális készülék esetén a fellépő hiba egy mechanikai sérülés következménye (pl. kijelző törés, beázás stb.), akkor már nem olyan egyértelmű, hogy hova is érdemes vinni.

A hivatalos márkaszerviz

A hivatalos márkaszervizben tudják érvényesíteni a jótállást. Vagyis, ha kiderül, hogy az ügyfél hibás eszközt vásárolt, vagy valami gyári hiba következtében romlott el rövid időn belül a készüléke, akkor joggal számíthat díjmentes javításra, vagy akár cserére.

Hogyha viszont kiderül, hogy a vásárlónak felróható az eszköz meghibásodásra, akkor kénytelen kifizetni a szerviz díjat, sőt a márkaszervizeknél egyéb költségekkel is érdemes számolni. Ilyen költség lehet pl. a bevizsgálási díj. A márkaszervizekben a javítási költségek és az alkatrészek árai magasabbak a nem hivatalos társaiknál. Valamint gyakori a hosszú várakozás már magára a szerviz időpontra, és a javítási munkálatra egyaránt.

Az Apple természetesen a hivatalos szervizeket (márkaszerviz, vagy szerződött partner) részesíti előnyben, mert a minőségbiztosítást csak itt tudják elvégezni. Ezekben a szervizekben csak minősített szakemberek dolgozhatnak, a javítást különféle belső protokollok szerint kell elvégezniük, illetve az alkatrészeket is kizárólag ezen szervizeknek biztosítanak saját forrásból. Emellé társul a szerviz megjelenése, és elhelyezkedése is.

A nem hivatalos Apple szerviz

Egy Apple szerviznek ahhoz, hogy hivatalos szerződött partnerré váljon, igen komoly követelményrendszernek kell megfelelnie. Elérni és megfelelni ezeknek a standardoknak nagyon magas költségekkel jár, valamint sok olyan szabállyal, ami korlátok közé szorítja mind az alkatrész beszerzést, mind az üzlet megjelenését, helyszínét, mind pedig azt, hogy milyen egyéb eszközök javítását vállalhatja (vagy éppen nem) egy szerviz az Apple eszközök mellett.

Vagyis egy ilyen minősítés nem minden vállalkozás számára elérhető, és megugorható, még akkor sem, ha különben igényes, szép munkát végeznek, jó minőségű alkatrészekkel.

Magyarországon több olyan nem hivatalos szerviz is található, ahol több tízéves tapasztalattal rendelkeznek az Apple készülékek javításában, az alkatrészeket megbízható forrásból szerzik be, és nyugodt szívvel rájuk lehet bízni a javítandó eszközöket. Ráadásul a javítást gyorsan, pontosan és akár azonnal is vállalják.

Ugyanakkor természetesen akadnak olyan szervizek is, amelyek nem elég felkészültek például az Apple eszközök javítására.

A jó, nem hivatalos Apple szervizek ismérvei

Tehát egyáltalán nem ördögtől való nem hivatalos Apple szervizeket felkeresni, hiszen általában sokkal kedvezőbb áron végzik a szolgáltatásaikat, mint egy hivatalos márkaszerviz. Ám érdemes odafigyelni néhány részletre.

  1. A törvényesség: attól, hogy egy szerviz nem márkaszerviz, még ugyanazok a gazdasági szabályok vonatkoznak rájuk, mint minden szolgáltatóra. A nyugta vagy számla például jó alap az elvégzett szolgáltatás igazolására.
  2. Átláthatóság: érdemes akár látványszervizt választani, vagy legalábbis olyan javító céghez fordulni, akiknél egyértelmű, hogy pontosan milyen műveletek zajlottak a készüléken. Ezek rögzítésére nagyszerű alap a Szervizlap vezetése, amivel az ügyfél és a szerviz is igazolhatja, hogy milyen, illetve melyik eszközön, milyen javítást végeztek.
  3. Jótállás: nagyon fontos, hogy a szerviz vállaljon garanciát a munkájára, és a beszerelt alkatrészekre egyaránt.
  4. Vélemények: manapság a cégeket több helyen is lehet értékelni, és sokan ezt meg is teszik a Google vagy a Facebook erre a célra szolgáló eszközein. Érdemes a javító műhely kiválasztásakor ezeket is átnézni.

Összességében megállapítható, hogy míg a szerviz hierarchia csúcsán a szakszervizek találhatók, ugyanakkor a magas javítási költségek elkerülése végett, léteznek más, megbízható javító cégek is. A garancián túli készülékkel tehát érdemes lehet olyan jó, megbízható, nem hivatalos Apple szervizt is felkeresni, ahol gyorsan, akár azonnal megjavítják az elromlott iPhone, iPad vagy Mac típusú eszközt.